تبلیغات
شیب الخضیب - سرّ نماز

انسان با علم طبیعت را می سازد و افقی رشد می کند و با ایمان خود را می سازد و عمودی رشد می کند.

سرّ نماز
نظرات |

با گفتن تکبیر اول به قلبت خطور دهی خدا بزرگ تر از آن است که به قیام و قعود توصیف شود در تکبیر دوم به قلبت بگذرانی که به حرکت یا ایستایی وصف نگردد. در سوم چنان تصور کنی که خدا از توصیف و شبیه و مقیسه با جسم یا چیزی بزرگتر است.در چهارم به دل خطور دهی پروردگار بزرگتر از آن است که محل اعراض یا رنجور به امراض باشد. در پنجمین به خاطر آری او بزرگتر از آن است که به جوهر یا عرض وصف شود یا در چیزی حلول کند یا چیزی در وی حلول کند. در تکبیر ششم از خاطر بگذرانی خدا بزرگتر از آن است که آنچه بر پدیده ها رواست زوال و انتقال و دگرگونی از حال به حالی بر او روا باشد.در تکبیر هفتم به قلبت خطور دهی او بزرگتر از آن است که به حواس پنجگانه در آید. سپس در رکوع که گردنت را می کشی به قلبت چنین بگذرانی:به تو ایمان دارم هر چند گرنم را بزنی. وقتی سر از رکوع برداشتید یعنی این است که خداوند مرا از عدم بوجود آورد.

سجده ی نخست انجام می دهی که به دل بگذرانی خایا مرا از این خاک آفریدی.سر از سجده ی اولت بر میداری یعنی در دل بگویی خدایا تو مرا از این خاک خارج کردی.سجده ی سوم این است  که در دلت بگذرانی خدایا و مرا بار دیگر به خاک باز میگردانی. چون سر از سجده ی دوم بردشتی به قلبت چنین بگذرانی مرا بار دیگر از خاک بر می آوری.

نشستن پس از سجده بر جانب چپ و پای راست را روی پای چپ گذاردن این است که به دل بگذرانی خدایا من حق را بر پاداشتم و باطل را براندم. تشهد تجدید ایمان و بازگشت به اسلام و اعتراف به رستاخیز پس از مرگ است.خواندن تحیات و سلام های نماز تمجید وستایش پروردگار سبحان و برتر شمردنش از گفته ی ستمگران و توصیف ملحدان است و سلام نماز که می دهید یعنی ریزش رحمت خدای سبحان بر انسان است و معنای آن این است:(این امانی است برای شما از عذاب روز قیامت).

سر سجود خاکساری برای خداست و خاکساری برای خدا مایه ی قرب به اوست.هر که در برابر خداوند بیشتر احساس کوچکی و خاکساری کند به او نزیک تر است.

حضرت علی (ع) پس از رسول خدا اولین کسی بود که سجده ی شکر بجای آورد و نخستین کسی بود که پس از سجده چهره در زمین در سجده اش می گفت:(با تو ای آقای من چنان مناجات می کنم که عبد ذلیل با مولای خود راز و نیاز می کند.)

شایسته است نمازگذار در نماز چهار رکعتی پس از سجده ی دوم رکعت اول و سوم که تشهد ندارد اندکی بنشیند و آنگاه برخیزد و هرکس بی آنکه بنشیند برخیزد در نگاه امام علی (ع) از ستمگران به شمار می آید و حرمت نماز را چنان که باید نگه نداشته است.

پس از نماز،مستحب است به خواندن دعاها و آیات و اذکار سودمندی که معصومان ما را بدان سفارش کرده اند.منظور تعقیبات است.بهترین و سودمند ترین تعقیبات خواندن آیت الکرسی است که دربردارنده ی اسم اعظم است و پس از نماز واجب خوانده شود.

اندیشه های روز،قربانعلی معروفانی،ص12

هرگونه کپی برداری و  استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

بدون نیاز به عضویت امتیاز دهید



:: مرتبط با: اندیشه های روز ,
نویسنده : مدیریت
تاریخ : پنجشنبه هفدهم اسفند 1391
زمان : 13:02
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

پیغام ورود و خروج